به وب سایت اقتصاد قرن خوش آمدید
حسابرسی صورت های مالی

موسسات حسابرسی مالی و حسابداری

موسسات حسابرسی مالی و حسابداری

موسسات حسابرسی نقش بسیار مهم در کنترل و بهبود عملکرد شرکت های مختلف دارند. از آنجایی که معمولاً شرکت ها توجه کمتری نسبت به مساله حسابرسی و نیروی حسابرسی در داخل شرکت خود دارند، موارد بسیاری پیش می آید که از این نقطه ضرر و زیان می بینند. در این مقاله در مورد نحوه ی عملکرد و اهمیت موسسات حسابرسی اطلاعات جامعی خدمت شما ارائه می شود.

مفهوم حسابرسی

حسابرسی به صورت دقیق عبارت است از هر گونه بازرسی در اسناد و مدارک یک مجموعه برای اطمینان از عملکرد دقیق و کشف تقلب یا اشکالات آن. حسابرسی بصورت برنامه ریزی شده و منظم انجام می شود و نتایج آن کاملاً ملموس و قابل ارائه به افراد دیگر است. این نتایج به شکل گزارشات آماری به مسؤولان شرکت ارائه می شوند، همچنین می توان گفت حسابرسی میزان تطابق نتایج حاصل از یک فعالیت انسانی را با شرایط از قبل پیش بینی شده می سنجد.

حسابرس

منظور از حسابرس شخص یا نهادی (شرکت) است که مسئولیت حسابرسی و خدمات مربوط بر عهده دارد. حسابرس صحت اسناد مالی را بررسی می کند و گزارش های مربوط به آنها را ایجاد می کند.

تفاوت حسابدار و حسابرس

حسابدار و حسابرس با یکدیگر تفاوت دارند. حسابداران صرفاً افرادی هستند که وظیفه آنها شامل ثبت، تهیه گزارش و ارائه به مقام بالاتر است. اما حسابرس هم می تواند یک شخص باشد یا یک شرکت. حسابرس ها اختیارات و اشراف بیشتری به اطلاعات مالی دارند. حسابداران اطلاعات خام را در دفاتر یا نرم افزارهای حسابداری ثبت می کنند و آن ها را بصورت بهینه و منظم نگهداری می کنند. مرحله نهایی یا محصول نهایی کار حسابداران، تهیه ی گزارش و ارائه به مقام بالاتر است. این مقام بالاتر می تواند حسابرس باشد که به کل فرایند حسابداری اشراف کامل دارد.

مهارت های حسابرس یا موسسات حسابرسی

  • آشنایی کامل با قوانین و اصول حسابرسی
  • آشنایی کامل با قوانین مالی دولتی و تغییرات این قوانین
  • آشنایی کامل با حسابرسی موضوعات و شرکت های مختلف
  • آشنایی با متدها و قوانین روز حسابرسی
  • تجربه حسابرسی بالا در زمینه های مختلف
  • آشنایی کامل با نرم افزارهای حسابداری و روش های رایج حسابداری که توسط شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • حسابرس باید مدارک تحصیلی مرتبط با حسابرسی داشته باشد.

مسئولیت های موسسات حسابرسی

  • موسسات حسابرسی موظف هستند تا تمامی اسناد مالی یک شرکت در تمام شعب و حوزه های مختلف آن را بررسی کنند.
  • موسسات حسابرسی موظف هستند تا بر اساس قوانین و استانداردهای حسابرسی رفتار کنند.
  • موسسات حسابرسی باید جلسات منظم را با مدیران مالی شرکت ها برگزار کنند و در آن جلسات گزارشات مالی شرکت را ارائه بدهند. اگر ابهام یا اشکالی هم در روند حسابرسی وجود دارد باید به مدیران شرکت ها اطلاع دهند.
  • موسسات حسابرسی موظف هستند در صورت لزوم با مشتریان شرکت مربوطه ارتباط مستقیم داشته باشند تا گزارش های کامل تر و واضح تری را ارائه بدهند.
  • موسسات حسابرسی باید با ارائه ی طرح ها و پیشنهادات مالی به نفع شرکت از بروز ضرر و زیان در آینده جلوگیری کنند.

انواع حسابرس

حسابرس داخلی: حسابرسان داخلی افرادی هستند که در داخل یک شرکت به صورت کارمندی فعالیت می کنند و رابط میان مقامات اصلی شرکت با افراد زیر مجموعه شرکت هستند. حسابرس داخلی موظف است گزارش های مالی را در بازه ی زمانی مختلف تهیه و به دست مقامات بالادستی برساند. حسابرس داخلی باید بر عملکرد حسابداران نیز نظارت داشته باشد.

حسابرس مستقل: حسابرسان مستقل، کارمند یک شرکت خاص نیستند بلکه در قالب موسسات حسابرسی کار می کنند و بصورت قراردادی اقدام به حسابرسی شرکت های مختلف می کنند. شرکت ها معمولاً از موسسات حسابرسی برخی از حسابرسان را دعوت می کنند تا بصورت جداگانه و مستقل از حسابرس داخلی به بررسی عملکرد شرکت بپردازند و به آن ها در کشف مشکلات کمک کنند.

انواع حسابرسی بر اساس موضوعات مورد رسیدگی

حسابرسی مدیریت: حسابرسی مدیریت به بررسی عملکرد مدیریتی بخش های مختلف یک سازمان می پردازد و میزان کارایی و اثر بخشی آنها را ارزیابی می کند. این حسابرسی کمک بسیار زیادی می کند تا نقص مدیریتی در یک شرکت آشکار شود. نقص مدیریتی عامل بسیار خطرناکی است به دلیل اینکه در دراز مدت می تواند ضرر و زیان زیادی را متوجه یک شرکت کند.

حسابرسی مالی: این نوع از حسابرسی از رایج ترین اشکال حسابرسی است که بیشتر مردم این نوع از حسابرسی را به نام حسابرسی می شناسند. هدف از حسابرسی مالی بررسی جامع و تجزیه و تحلیل گزارشات مالی مختلف مانند سود و زیان، مقدار نقدینگی و اطمینان از صحت انجام فعالیت مالی می باشد.

حسابرسی رعایتی: منظور از حسابرسی رعایتی بررسی میزان رعایت قوانین و استانداردهای مالی دولتی در یک شرکت می باشد. در صورتی که یک شرکت قوانین مالی که ملزم به اجرای آن است را رعایت نکند، باعث بروز مشکلات و زیان های مالی و حقوقی در آینده خواهد شد. بنابراین وظیفه حسابرسی رعایتی بررسی میزان قانونی بودن فعالیت های شرکت های مختلف است.

حسابرسی عملیاتی: وظیفه اصلی حسابرسی عملیاتی بررسی کیفیت عملکرد و کارایی بخش های یک سازمان می باشد. کیفیت عملکرد به معنی انجام صحیح کارها به شیوه ای موثر و دقیق است.

انواع روش های حسابرسی موسسات حسابرسی

ردیابی: در روش ردیابی نتایج و مدارک نهایی بصورت گام به گام به سمت عقب مورد بررسی قرار می گیرد برای مثال یک صورت حساب متکی به یک دفتر مالی است که خود این دفتر مالی بر اساس یک مدرک دیگر نوشته شده است، کار ردیابی یک نتیجه مالی آنقدر تکرار می شود تا به نقطه ای برسد که دیگر امکان عقب رفتن نباشد اگر نقطه ی اول و مسیر آن صحیح انجام شده باشد مدرک نهایی مورد پذیرش است.

تطبیق اطلاعات: در روش تطبیق اطلاعات هر سند مالی بر اساس سند دیگری که آنرا تایید کند، مورد بررسی قرار می گیرد. برای مثال بین سود و مبلغ پیش پرداخت رابطه معینی وجود دارد. اگر سود بیش از مبلغ مورد انتظار باشد این یعنی اشکالی در کار وجود دارد. این روش یکی از روش هایی است که در اکثر حسابرسی های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

مشاهداد و بررسی های اتفاقی حضوری: بسیاری از اوقات نیاز است که حسابرس بصورت اتفاقی و سرزده از روند انجام یک فرایند مالی بازدید کند تا هم با نحوه ی کار حسابداران آشنا شود و هم درستی انجام وظایف آنها را ارزیابی کند. حسابرس با بررسی حضوری و کامل یک فرایند مالی در سیستم یک شرکت می تواند متوجه نقاط ضعف و اشکال سیستم شود. این کار از جمله مواردی است که موسسات مالی همیشه آن را انجام می دهند.

استاندارد های عمومی موسسات حسابرسی

صلاحیت، استقلال و گزارشات دقیق سه رکن اصلی موسسات حسابرسی است. این سه رکن استانداردهای عمومی برای تمامی موسسات حسابرسی و اشخاص حسابرس می باشد.

  • موسسات حسابرسی یا اشخاص حسابرس باید صلاحیت کامل انجام امر خطیر حسابرسی را داشته باشند. این صلاحیت به مواردی مانند مدرک و دانش کافی، اجازه نامه های قانونی و اشراف کامل به قوانین حسابرسی بستگی دارد.
  • موسسات حسابرسی و افراد حسابرس باید کاملاً مستقل و به دور از قضاوت های شخصی و سازمانی عمل کنند. حسابرسی یک کار کاملاً حرفه ای و دقیق محاسباتی است که کوچکترین خطاها در آن قابل شناسایی و پیگیری است. وجود قضاوت های نادرست یک عمل کاملا غیر حرفه ای است که لطمات جبران ناپذیری به حیثیت یک موسسه حسابرسی خواهد زد.
  • تهیه گزارشات دقیق از جمله مهمترین نتایج کار یک حسابرس است، اگر گزارشات درست تهیه شوند یک بنگاه اقتصادی می تواند از ورشکستگی نجات یابد و اگر گزارشات دقیق نباشد می تواند موجب ضررهای سنگین هم برای شرکت حسابرسی شده و هم برای موسسات حسابرسی شود.

استانداردهای عملیاتی موسسات حسابرسی

بعد از اینکه موسسات حسابرسی استانداردهای عمومی را داشتند نوبت به بررسی استانداردهای عملیاتی آنها می رسد. منظور از استانداردهای عملیاتی نحوه انجام استاندارد عمل حسابرسی است.

  • موسسات حسابرسی باید با پلان و برنامه از پیش تعیین شده متناسب با نوع عملکرد سازمان مربوطه عمل حسابرسی را  انجام دهند، قبل از انجام حسابرسی باید تمامی موارد مورد نیاز مانند مدارک مورد نیاز، تعداد کارشناسان، ابزارها و اجازه نامه ها لازم برای حسابرسی از قبل پیشبینی و تهیه شود.
  • موسسات حسابرسی باید نسبت به سیستم حسابرسی داخلی شرکت مورد حسابرسی اطلاعات کاملی داشته باشند تا هم بتوانند گزارشهای مستقل خود را با گزارش های داخلی مقایسه کنند و هم از نقاط ضعف آن آگاه شوند، این شناخت باید قبل از شروع حسابرسی توسط موسسات حسابرسی انجام شود و شرکت ها هم باید در این امر همکاری کامل داشته باشند.
  • در هنگام حسابرسی تمامی مدارک و اسناد باید بصورت کاملا فیزیکی و حضوری مورد بررسی قرار گیرد، همچنین هیچ واسطه ای نباید بین اسناد و بازرسان موسسات حسابرسی وجود داشته باشد به عبارتی باید دسترسی کاملا مستقیم به تمامی اسناد مالی برای موسسات مالی وجود داشته باشد.
  • شرکت حسابرسی اقتصاد قرن مفتخر است که با تجربه چندین ساله و بکارگیری از افراد نخبه و کاردان با استفاده از روش های نوین حسابرسی خدمات حسابرسی متنوعی را در اختیار مشتریان خود قرار دهد، برای مشاوره و اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های زیر با ما در تماس شوید.
Rate this post

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *