به وب سایت اقتصاد قرن خوش آمدید
خدمات حسابداری مجتمع های مسکونی

خدمات حسابداری مجتمع مسکونی

خدمات حسابداری مجتمع های مسکونی در تهران، کرج و سایر شهرها

زندگی های آپارتمان نشینی و گسترش این سبک از زندگی نیازمند فرهنگ و آداب خاص خود می باشد. به طور کلی زندگی در مجتمع های مسکونی نیازمند قوانین و مقررات می باشد. وجود حسابدار جهت رسیدگی به امور مالی این مجتمع های مسکونی از پیش تعیین شده است. در این مطلب از شرکت حسابداری اقتصاد قرن به برخی از وظایف حسابدار مجتمع مسکونی می پردازیم.

درآمد مجتمع های مسکونی از چه راهی می باشد؟

در مرحله اول و قبل از شروع بحث باید این موضوع را بدانید که اصلی ترین درآمد مجتمع های مسکونی که از آن برای پرداخت هزینه های جاری، مصرفی و همچنین هزینه های عمرانی ساختمان استفاده می کنند، دریافت شارژ از ساکنان مجتمع مسکونی می باشد. اصولا پرداخت شارژ ساختمان به صورت ماهیانه انجام می شود اما از آن جا که قوانین ساختمان ها با یک دیگر متفاوت است که ممکن است.

در برخی از ساختمان ها پرداخت شارژ به صورت سه ماهه یا سالیانه پرداخت شود. پرداخت شارژ ساختمان از سال ۱۳۴۳ و با بیان شدن در قانون تملک آپارتمان ها به تصویب رسیده است و در کل هزینه شارژ ساختمان باید به مدیر ساختمان پرداخت شود. نکته ی دیگری که وجود دارد این است که جدا از شارژ ساختمان، برخی از مجتمع های مسکونی ممکن است از راه های دیگری نیز درآمد داشته باشند که می توان به

  •     درآمد حاصل از اجاره اماکن تجاری مجتمع
  •     درآمدها حاصل شده به تناسب موقعیت و ظرفیت مجتمع مسکونی

اشاره کرد که که تمامی این درآمدها باید به صندوق مجتمع مسکونی واریز شود و مسئولیت ورود و خروج، کنترل و ثبت آن بر عهده حسابدار می باشد. برای نحوه محاسبه شارژ ساختمان نیز راه های متفاوتی وجود دارد که در ادامه به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

تعیین حق شارژ  و وظایف حسابدار مجتمع مسکونی

تعیین حق شارژ یکی از مسائل ویژه در حیطه وظایف حسابدار مجتمع مسکونی بوده است و طبق قانون تملک آپارتمان ها حسابدار در مجتمع های مسکونی وظیفه محاسبه حق شارژ واحد های مسکونی و ابلاغ آن را بر عهده دارد البته تعیین مبلغ با مشارکت مدیر ساختمان و بر حسب توافقات وی با ساکنان صورت می گیرد.

طبق قوانین و مقررت تملک آپارتمان ها اگر در زمان عقد قرار داد بین موجر و مستأجر توافقی منوط بر پرداخت هزینه های شارژ ثابت ساختمان صورت نگرفته باشد مستأجر و فرد استفاده کننده از امکانات موظف به پرداخت هزینه ها می باشد. این هزینه ها شامل هزینه هایی چون قبوض آب، برق و گاز مشترک، سیستم های گرمایش و سرمایش مرکزی، هزینه های مشتمل برتعمیرات و نگهداری تأسیسات مجتمع مسکونی می باشد.

حسابداری مجتمع مسکونی

نحوه محاسبه شارژ مجتمع های مسکونی به چه صورت است؟

  • پرداخت شارژ به صورت نفری

نحوه محاسبه این نوع شارژ بر اساس تعداد نفرات ساکنین هر واحد مسکونیمی باشد و بیشتر برای مجتمع هایی که سیستم آب مشترک دارند مناسب است چرا که سنگین ترین هزینه هر مجتمع مسکونی می باشد.

  • پرداخت شارژ به صورت متراژی

نحوه محاسبه این نوع شارژ بر  اساس متراژ هر واحد مسکونی می باشد و بیشتر برای مجتمع هایی سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی دارند مناسب است همچنین این روش محاسبه شارژ می تواند برای مجتمع با متراژ یکسان مناسب باشد.

  • پرداخت شارژ به صورت ثابت واحدی

براساس این نوع پرداخت شارژ، یک مبلغ شارژ ثابت برای تمامی واحدهای مجتمع مسکونی در نظر گرفته می شود و بیشتر برای مجتمع هایی که واحدهای یکسانی دارند و کنتورهای مستقل آب، گاز و برق دارند مناسب است.

  • پرداخت شارژ به صورت شارژ نفری شارژ متراژی

نحوه محاسبه این نوع شارژ بر اساس تعداد نفرات ساکنین هر واحد مسکونی و همچنین بر اساس متراژ هر واحد مسکونی می باشد. البته باید بدانید که این روش برای محاسبه شارژ بیشتر برای مجتمع هایی که واحدهایی با متراژ مختلف دارند مناسب است. همچنین مجتمع های مسکونی که دارای سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی هستند و سیستم آب آن ها نیز مشترک است می توانند از این روش برای محاسبه شارژ ساختمان استفاده کنند.

  • پرداخت شارژ به صورت شارژ واحدی شارژ متراژی

در این روش محاسبه شارژ بر اساس شارژ ثابت هر واحد و همچنین بر اساس متراژ هر واحد مسکونی انجام می شود و کارایی آن برای مجتمع هایی است که واحدهایی با متراژ مختلف دارند و یا این که مجهز به سیستم سرمایش و گرمایش هستند.

  • پرداخت شارژ بر اساس هزینه های ثبت شده

در این روش شارژ ساختمان بر اساس هزینه هایی که ثبت می شود، بین واحدها تقسیم می شود که اصولا هزینه آب به صورت نفری، هزینه گاز به متراژی و هزینه برق به صورت واحدی محاسبه می شود. همچنین سایر هزینه ها به تناسب تقسیم می شود. شما می توانید از این روش برای تمامی مجتمع های مسکونی استفاده کنید. البته باید این نکته را بدانید که در برخی از ساختمان ها و مجتمع های مسکونی برای دریافت شارژ از ساکنین به عنوان شارژ ثابت، میانگین هزینه ها گرفته می شود و بر اساس آن مبلغ شارژ مشخص می شود و برای سال های آتی نیز درصدی با توجه به نرخ تورم به آن اضافه می گردد و باز هم میانگین آن به عنوان مبلغ شارژ ثابت در نظر گرفته می شود.

طبق مواردی که گفته شد نیاز به حسابداری که بتواند هزینه های شارژ ساختمان را بر حسب یکی از مواردی که در بالا ذکر شد، محاسبه کند ضروری است و برای این که دچار خطا نشود باید حتما از فردی که در این زمینه مهارت دارد، کمک گرفت. پس تا اینجای کار با یکی از اصلی ترین درآمد های مجتمع های مسکونی آشنا شدیم و نکاتی که لازم بود در مورد آن بدانیم را بیان کردیم. اما یکی از چالش های پیش رو در حسابداری مجتمع های مسکونی همانطور که گفتیم نیاز به شخصی است که مسئولیت انجام این کار را به طور تخصصی برعهده گیرد.

وظایف حسابدار مجتمع مسکونی در قبال دریافت تنخواه از ساکنان

تنخواه مبلغی است که در زمان ضرورت صرف امور جزئی می شود. در مجتمع های مسکونی نیز این مبحث قابل توجه می باشد چرا که برخی از هزینه های جزئی وجود دارد و ضرورت آن احساس می شود. تنخواه به صورت ماهانه از ساکنان دریافت می گردد و وظایف حسابدار مجتمع مسکونی این است که این مبلغ را از ساکنان دریافت نماید. مبلغ تنخواه بسته به توافق هیئت مدیره در دست حسابدار یا شخص دیگر با ارائه ضمانت به عنوان تنخواه گردان قرار می گیرد و وی موظف است با دریافت رسید این تنخواه را صرف امور مربوط به مجتمع نماید. تنخواه در حسابداری از این جهت که مراجعه به بانک و حساب ها را کاهش می دهد دارای اهمیت ویژه می باشد. هزینه هایی چون کرایه تاکسی کارگر یا … و هزینه پذیرایی از میهمان در مدیریت از مواردی است که از این منبع تأمین می گردد.

همانطور که قبلاٌ هم ذکر کردیم تهیه و تنظیم گزارشات مالی، ترازنامه، بازرسی از مشاعات جهت رفع نواقص و تعمیرات، دریافت و ارائه فاکتور های مالی در زمینه های مختلف، دریافت اندوخته قانونی از صاحبان واحد ها جهت تعمیرات ساختمان و افزایش عمر مفید بنا از دیگر وظایف حسابدار مجتمع مسکونی می باشد.

جهت دریافت خدمات حسابداری مجتمع مسکونی و یا آموزش و استقرار نرم افزار حسابداری مجتمع های مسکونی با خط واتسآپ ۰۹۱۲۳۹۸۲۹۲۵ شرکت حسابداری اقتصاد قرن ارتباط داشته باشید

۵/۵ - (۱ امتیاز)

15 دیدگاه دربارهٔ «خدمات حسابداری مجتمع مسکونی»

  1. ممنون از ارائه مطالب مفیدتون در رابطه با حسابداری مجتمع های مسکونی، داخل مقاله دریافت اندوخته قانونی از صاحبان واحدها، مطلب جالبی بود…..
    در رابطه با انواع دیگه ای از خدمات حسابداری و حسابرسی هم مشاوره دارین؟

    1. سلام.
      میخواستم بپرسم هزینه ها در مجتمع های مسکونی به سایر هزینه های عمومی اداری و فروش ثبت میشه؟

  2. سلام میخواستم بدونم خدمات حسابداری مجتمع های مسکونی رو به صورت دور کاری انجام میدین یا حضوری نیرو میفرسید ؟؟

  3. سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم درآمد و هزینه هایى که مجتمع مسکونى داره باید به دارایى اظهار بشه یا نیازى نیست؟

  4. سلام وقت بخیر.
    میخواستم بدونم وسایلی مثل آسانسور یا از این قبیل دارایی ها رو باید در دارایی ها ثبت کنیم؟
    یا فقط باید هزینه اونها رو شناسایی و پرداخت کنیم؟

  5. سلام وقت بخیر ثبت فقط دردفتر معین کافی هست برای انجام امور حسابداری مجتمع ها؟

  6. سیده کتایون میربابایی

    دستمزد حسابداری مجتمع مسکونی با توجه به چه آیتمی مجاسبه میشود؟

  7. محمدامین

    سلام.
    ممنون از مطالب مفیدتون.
    لطفا راجع به کدینگ حسابها در نرم افزار حسابداری برای مجتمع های مسکونی هم مطالبی رو قرار بدید. با تشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *