به وب سایت اقتصاد قرن خوش آمدید
خدمات حسابداری هتل

خدمات حسابداری هتل

چرا حسابداری هتل از اهمیت بالایی برخوردار است؟

علوم حسابداری دامنه‌‌ای بسیار وسیع و گسترده دارد، و هر مجموعه و واحد تجاری بسته به نوع معاملات و کسب و کار از اصول و قوانین حسابداری به شیوه‌‌ای خاص استفاده می‌کند.

این ضرورت منجر به این می‌شود که در هر هتل، رستوران یا مجموعه‌‌ای بخشی بنام حسابداری به وجود آید و نتایج عملیات خرید و فروش و ثبت و مدیریت حساب‌ها را کنترل کند. بنابراین حسابداری مسئول جمع آوری، ثبت و نگهداری صورت حساب‌ها و مدیریت امور مالی هر کسب و کاری است و به عبارتی حسابداری هتل نیز موظف به انجام چنین وظایفی است.

از اینجا می‌توان پی برد که حسابداری هتل با توجه به نوع کسب و کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به خصوص در هتل‌هایی که با سیستم‌های دستی کار می‌کنند و صورت حساب‌ها با دست تنظیم می‌شوند، حسابداری هتل حساس‌تر است و به نرم ‌افزار حسابداری هتل نیاز است.

دفتر خدمات مالی و حسابداری

حسابداری هتل از جمله بخش‌هایی است که مستقیماً با امور مالی، درآمدها و هزینه‌های هتل در ارتباط می‌باشد اگر اطلاعات به دست آمده از بخش‌های دیگر هتل که در ارتباط با به امور مالی است صریح و شفاف نباشد، نتیجه این بی‌نظمی‌ها و عدم شفافیت‌های مالی بر روی بخش حسابداری هتل هم سرایت می‌کند در واقع حسابداری هتل یکی از مهم‌ترین بخش‌های هتل می‌باشد که با مدیریت و حسابرسی دقیق هزینه‌های هتل، کنترل امور مالی هتل، ارائه گزارش‌های دقیق و کاربردی موجب کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و سوددهی در هتل می‌شود.

خدمات حسابداری هتل ها

شرح وظایف حسابدار هتل چیست؟

برای اینکه با حسابدار هتل آشنا شویم در ابتدا باید به طور کامل به وظایف او شناخت داشته باشیم. به طور کلی یک حسابدار در هتل وظایف مختلفی بر عهده دارد که در این بخش از مقاله با مهم‌ترین آن‌ها آشنا خواهیم شد. برخی از وظایف مهم حسابدار عبارت‌اند از :

  • یکی از وظایف مهم حسابدار محاسبه میزان حقوق و دستمزد دریافتی کارکنان هتل است. یک حسابدار می‌بایست حقوق و دستمزد کارکنان هتل را تعیین کند و در آخر هر ماه بر اساس اطلاعاتت موجود از ساعت‌های کاری و مرخصی و غیبت کارکنان هتل، میزان حقوق و دستمزد آنها را پرداخت نماید.
  • یک حسابدار وظیفه دارد میزان بودجه، هزینه‌های هتل و درآمد هتل و همچنین تمام فاکتورها و اسناد مربوط به حسابداری هتل را تهیه و بررسی می‌کند.
  • حسابدار با بررسی و تحلیل دقیق سود و زیان فعالیت‌های هتل، اطلاعات و گزارش‌های کاربردی حاصل از تمام فعالیت‌های انجام شده در هتل را به صورت دقیق و جزئی به مدیریت هتل ارائه می‌دهد تا مدیریت با آگاهی و اتخاذ تصمیم‌های اصولی برنامه‌های جامعی برای آینده هتل تدوین کند.
  • یک حسابدار از طریق بررسی بودجه هتل به ویژه در پایان هر سال مالی، از میزان هزینه‌های هتل و متناسب بودن آن با وضعیت مالی هتل اطمینان حاصل می‌کند. به عبارتی حسابدار می‌بایست به صورتی دقیق تمامی هزینه‌های هتل را مدیریت و کنترل کند و به کمک تجزیه و تحلیل و گزارش‌های به دست آمده از نرم‌افزار حسابداری هتل، میزان مناسبی از بودجه را برای فعالیت‌های شرکت در نظر بگیرد.
  • از وظایف مهم حسابدار همچنین می‌توان به ثبت و نگهداری اطلاعات مالی هتل در نرم ‌افزار حسابداری هتل اشاره کرد. حسابدار باید ثبت داده‌ها و اطلاعات را به صورت دقیق و منظم انجام دهد، در غیر این صورت کوچک‌ترین خطا در ثبت اطلاعات می‌تواند در وضعیت مالی هتل مشکلات فراوانی را به وجود آورد.
  • درنهایت حسابدار به کمک نرم‌افزار حسابداری هتل وظیفه جمع آوری تمام اطلاعات مالی و ارائه گزارش‌های مالی مورد نیاز هتل برای تصمیم گیری بهتر در زمینه فعالیت‌های هتل را برعهده دارد. در واقع حسابدار مسئولیت ثبت و نگهداری از پایگاه داده‌های مالی هتل را برعهده دارد.

دفاتر حسابداری در هتل ‌ها

همان طور که هر کسب و کاری برای رسیدگی به امور خود نیاز به دفاتر خاصی دارد برای مدیریت هتل نیز علاوه بر نرم‌افزار حسابداری هتل دفتر مخصوصی وجود دارد که متناسب با نیاز بخش‌های مختلف هتل تهیه و تنظیم می‌شوند و در اختیار حسابداری هتل قرار می‌گیرند. از جمله این دفاتر می‌توان به دفاتر کل، دفتر معین، دفتر صندوق، دفتر روزنامه، دفتر پانسیون، دفتر انبار اشاره کرد.

  • دفتر کل دفتری است که کلیه معاملات هتل، بدهی‌ها، موجودی‌ها و… در آن ثبت می‌شود به عبارتی در برگیرنده کلیه اطلاعات مالی و اداری یک هتل است.
  • دفتر معین، دفتری است که اطلاعات و جزئیات سرفصل‌های دفتر کل را شامل می‌شود.
  • دفتر صندوق در برگیرنده کلیه اطلاعات درآمدهای نقدی هتل از قبیل کرایه اتاق، درآمد رستوران و… است.
  • دفتر روزنامه شامل کلیه اطلاعات مخارج و عملیات انتقال و بدهی‌های هتل است. در واقع در این دفتر عملیاتی که نقدی نیست در این دفتر ثبت می‌شود.
  • از دفتر پانسیون جهت باز کردن حساب برای مسافران استفاده می‌شود و کلیه اطلاعات مربوط به مخارج مسافر در آن ثبت می‌شود.
  • دفتر انبار یکی از دفاتر مهم در هتل می‌باشد که اطلاعات مربوط به گردش کار هتل در آن ثبت می‌شود.

امکانات نرم ‌افزار حسابداری هتل کدام است؟

نرم‌افزار‌های حسابداری اصولاً با توجه به نیاز هر کسب و کار طراحی ایجاد می‌شوند و بسته به نوع آن کسب و کار دارای امکانات و ویژگی‌هایی مخصوص آن هستند. امکاناتی که در پاسخ به نیاز آن صنف یا کسب و کار در نرم‌افزار حسابداری هتل گنجانده شده است. به همین منظور هنگام انتخاب نرم‌افزار حسابداری هتل باید توجه نمود که امکانات نرم‌افزار متناسب با نیاز شما باشد و همچنین علاوه بر امکانات، دارای پشتیبانی و امنیت بسیار بالا باشد. در این بخش از مقاله با مهم‌ترین امکانات و ویژگی‌هایی که یک نرم‌افزار حسابداری هتل باید داشته باشد آشنا خواهیم شد.

دفتر خدمات مالی و حسابداری

  • دارا بودن سیستم پذیرش و تخصیص اتاق و خدمات به مسافران
  • سیستم رک و مشاهده وضعیت ماهانه اتاق‌های هتل
  • امکان تعریف اتاق و خدمات و سرویس‌ها قابل ارائه برای هتل
  • امکان طبقه بندی و تفکیک انواع هتل
  • امکان محاسبه و انجام کلیه عملیات حسابداری هتل
  • امکان ارائه انواع گزارش‌های جامع و کاربردی
  • امکان ارائه گزارش عملکرد روزانه، هفتگی و ماهانه
  • امکان تعیین سطوح دسترسی اشخاص و حسابداران
  • معرفی، ثبت و گروه بندی کالاها و خدمات
  • گزارش موجودی کالاها به تفکیک هر انبار
  • امکان ثبت انواع چک دریافتی و پرداختی
  • محاسبه مالیات بر ارزش افزوده

برای دریافت خدمات حسابداری و حسابرسی هتل می توانید با شرکت حسابداری و حسابرسی اقتصاد قرن در ارتباط باشید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

9 دیدگاه دربارهٔ «خدمات حسابداری هتل»

  1. آیا از روشهای هزینه یابی در حسابداری صنعتی میتوان در حسابداری هتل ها استفاده کرد تا نتیجه بهتری حاصل بشود ؟

  2. سلام برنامه نویسی نرم افزار مختص به انتظارات خودمون از کسب و کار حدودا چقدر میشه هزینش
    شما انجام میدید!؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *