به وب سایت اقتصاد قرن خوش آمدید
خدمات حسابداری شرکت های پیمانی

خدمات حسابداری شرکت های پیمانی

انجام خدمات حسابداری شرکت های پیمانی توسط شرکت حسابداری و حسابرسی اقتصاد قرن. برای آشنایی با خدمات حسابداری شرکت های پیمانی ابتدا به تعریف پیمان می پردازیم در واقع پیمان قراردادی است مابین پیمانکار و کارفرما که دارای مفاد حقوقی، تبصره و شرایطی می باشد برای ارائه ی خدمات حسابداری شرکت های پیمانی باید به این قرارداد استناد کرد. کارفرما می تواند یک شخصیت حقوقی یا حقیقی باشد اصولا در قراردادهای پیمانی کارفرما بخشی یا همه ی کار خود را به پیمانکار واگذار می کند. پیمانکار و کارفرما باید به تمام تعهدات خود در قرارداد پایبند باشند. کارفرما برای کسب اطمینان از صحت انجام کار از یک دستگاه نظارتی که ممکن است حقیقی یا حقوقی باشد درخواست می کند که بر فعالیت پیمانکار نظارت داشته باشد. موضوع پیمان، قیمت آن، تاریخ تحویل پروژه در قرارداد ذکر می شود و پیمانکار طبق مفاد قرارداد عمل خواهد کرد.

خدمات حسابداری شرکت های پیمانی و نمونه ای از چرخه ی پیمانی

برای ارائه ی خدمات حسابداری شرکت های پیمانی باید به بررسی چرخه ی پیمانی بپردازیم این چرخه شامل قسمت های مختلفی می شود که عبارتند از:

کارگاه: برای پیشبرد پروژه معمولا شرکت های پیمانی کارگاه هایی را در نقاط مختلف برپا می کنند و با توجه به موضوع کار و نیازهای پروژه از این کارگاه ها استفاده می شود. به این نکته توجه کنید چنانچه پیمانکار از کارگاه هایی خارج از فضاهایی که کارفرما در اختیار پیمانکار قرار داده است برای پیشبرد اهداف پروژه استفاده کند این مکان ها در دسته ی کارگاه های کارفرما قرار نمی گیرد. برخی از هزینه هایی که در زمان انعقاد قرارداد مشخص می شود به حساب پیمانکار ریخته می شود اما برخی از هزینه ها در زمان اجرای پروژه به وجود می آید که این هزینه ها پس از بررس توسط دفتر مرکزی پرداخت می شود.

خدمات حسابداری شرکت های پیمانی( تعریف ضرایب و قراردادها)

ضرایب: ضریب درصدی است که در قرارداد اولیه متناسب با خدمات حسابداری شرکت های پیمانی لحاظ می شود. ضرایب در دو گروه کاهنده و افزاینده قرار می گیرند و در سیستم های حسابداری پیمانکاری می توانید نوع ضریب را انتخاب کنید. برای مشاهده ی لیست ضرایب پس از ورود به سیستم بر روی گزینه ی ضرایب کلیک کنید لیست ضرایب مشخص می شود آن گاه می توانید تغییرات مد نظر خود را اعمال کنید. قرارداد: پس از ورود به بخش پیمانکاری بر روی قرارداد جدید کلیک کنید کد مورد نظر برای تنظیم قرارداد را دستی یا خودکار وارد کنید. سپس باید کارفرما، تاریخ شروع و پایان قرارداد را تعیین کنید. با وارد کردن مدت زمان قرارداد تاریخ خاتمه آن مشخص می شود. هزینه ی تعین شده با مبلغ قرارداد نهایی باید یکسان باشد گاهی اوقات به علت تغییراتی که در پروژه اعمال می شود ممکن است مبلغی به قرارداد اولیه اضافه یا کم شود.

انجام خدمات حسابداری و حسابرسی شرکت های پیمانی

خدمات حسابداری شرکت های پیمانی (دریافت اطلاعات و مصالح کارفرما)

  •     دریافت اطلاعات: در ادامه ی خدمات حسابداری شرکت های پیمانی چنانچه پیمانکار مبلغی را در ابتدا از کارفرما تحت عنوان پیش پرداخت دریافت کند می توان مبلغ، تاریخ، نوع آن را در قسمت اطلاعات سیستم وارد کرد.
  •     مصالح کارفرما: ممکن است به موجب قرارداد کارفرما مصالحی در اختیار پیمانکار قرار دهد این مصالح را باید در قسمت مصالح کارفرما وارد شود میزان استهلاک، تاریخ خروج و ورود مصالح و سایر موارد را در سیستم وارد کنید.
  •     تغییرات قرارداد: ممکن است مبلغ قرارداد بر اساس موارد از پیش تعیین نشده تغییر کند در این صورت تغییرات باید در بخش تغییرات سیستم وارد شود تا براساس آن بتوان مبلغ نهایی را تعیین کرد.
  •     کارگاه: پیمانکاران احتمال دارد کارگاه های مختلفی داشته باشند که میتوانند آن ها را در سیستم مربوطه وارد کنند. و جزییات هر کارگاه را در قسمت مربوطه وارد کنند.

دفتر خدمات مالی و حسابداری

لیست قراردادهای پیمانکاری

در سیستم خدمات حسابداری شرکت های پیمانی چنانچه قصد تغییرات در قراردادها را داشتید. می توانید در بخش قراردادها، آیکون قرارداد مدنظر خود را پیدا کنید و تغییراتی که مدنظرتان است را اعمال کنید. در این بخش باید نوع هزینه ی اعمال شده برای قرارداد را مشخص کنید. بنابراین در سیستم حسابداری بر روی نوع هزینه ی جدید کلیک کنید و هزینه معین در سند حسابداری را مشخص کنید. با ورود در آیکون نوع هزینه ها چنان چه تغییراتی در مبالغ پرداختی به وجود آید می توانید آن را تغییر دهید.

صورت هزینه ها: در اسناد صورت هزینه ها می توانید متناسب با قرارداد مبلغ را ثبت کنید. این سند امکان ثبت انواع هزینه های کارگاهی و سایر هزینه های مستقیم را فراهم می کند. همچنین می توانید نوع هزینه ها را از هم تفکیک کنید چنانچه هزینه ها از نوع نقدی باشد حتما باید اطلاعات تنخواه گردان را در سیستم وارد کنید زمانی که قصد تسویه حساب را دارید باید تمام هزینه ها مد نظر را انتخاب کنید آنگاه بر روی آیکون تسویه حساب کلید کنید. چنانچه تسویه حساب انجام گیرد مبلغ و مشخصات آن در سیستم نشان داده می شود.

ضرایب و برداشت ها

ضرایب: متناسب با هزینه های تعیین شده در خدمات حسابداری شرکت های پیمانی می توانید مبلغ مالیات، بیمه، انجام تعهدات و … را نیز محاسبه کنید. عناوینی که ضرایب کاهنده به آن ها تعلق می گیرند نیز مطابق با سیستم محاسبه می شود.

برداشت علی الحساب: با توجه به برداشت علی الحساب، مصالحی که به صورت مشخصی در قرارداد معین شده اند را در ستون مربوطه قرار می دهند.

دو نکته ی مهمی که در مورد حسابداری پیمانی باید به آن توجه کرد عبارتند از:

  •     شناسایی، اطلاق و ثبت هزینه هایی که به منظور پیشبرد پروژه انجام می گیرد
  •     محاسبه ی سود و زیان های درآمدهای پروژه
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *